Kajakret og dagligt rovand

Betydningen af "kajakret" - ret til at ro alene på Storebælt!

Muligheden for ikke KUN at ro på Noret.

Dagligt rovand.

Ikke frigivet kajakroer-medlem af Korsør Roklub: Må IKKE ro alene. Må KUN ro i Noret med én der ER frigivet. Og KUN ro udenfor Noret, med én roer med kajakret.

Frigiven begynder roer: Implementeret i klubbens havkajakkursus IPP2, er der en lille frigivelsesprøve med selvredning, makkerredning, svømning med kajakken m.m. Når man har bestået, med vurdering fra klubbens instruktører, har man ret til at ro alene i Noret.

Kajakret.: Efter frigivelse fra havkajakkursus IPP niveau 2, er det meningen at man som roer samler sig erfaring på vandet. Når man har roet 250 km i havkajak, opnås kajakret ved, at gå til klubbens teoretiske interne "kajakret" prøve. (man skal ikke ro 250 km i indeværende sæson, men ene og alene ro 250 km, når man har gjort dette. Når man har bestået prøven, giver den dig ret til at ro alene på Storebælt, i dagligt rovand og farvande udenfor på gruppeture o. lign. Lige fra man starter på kajakkursus tæller kilometerne og lige inden eller ved de 250 km, kan man gå til klubbens prøve.

Kan jeg bare ro udenfor Noret, så snart jeg har bestået kajakretprøven og roet 250 km? JA.

Såfremt at en roer har gennemført og bestået kajakretprøve, før de 250 km er opnået, men måske er tæt på, venter roeren til han/hun har passeret de 250 km. Når man har nået 250 km, har man opnået kajakret iht. km erfaringen og går selv i gang med, at se noget andet rovand, altså udenfor Noret. (se under dagligt rovand).

Instruktørerne holder selvfølgelig også øje med den enkelte roers kilometerstatistik og kan påminde roeren om, at km er nået og hermed grønt lys for kajakret. Vel at mærke hvis prøven allerede ER bestået. ALLE roere uden kajakret, vil automatisk få besked fra instruktørerne, med mulighed for at gå op til kajakretprøve, når man ser roerens km er ved at være deroppe af. Man bør dog selv lave en "logbog" over sine ture og km. Herved kan man altid forevise bevis for, at man har opnåede sine kilometer, (også i tilfælde af fejl), men tilmed også vise evt. andre kursusudbydere eller klubber, at man har haft km erfaring, lange kryds, overnatning, natteroning m.m. f. eks hvis man vælger at tage på instruktørkursus. Her skal man senere kunne dokumentere sin roerfaring, netop fra egen logbog/dagbog med vind og vejr etc. Spørgsmål? Kontakt instruktørerne eller klubben.

Kompendie til Kajakret kurset  kan ses ved at klikke her

Dagligt rovand: Omfatter hele Noret, inderhavnen, yderhavnen og Storebælt med begrænsning mod syd Skælskør havn og mod nord til og med Tude Å. Der må ikke ro’s i Flådestationens havnebassin.

Har man et EPP bevis, (Euro Paddle Pass) niveau 1-2-3 osv. fra anden klub/kursusudbyder skal dette fremvises klubben.

Er DU interesseret i at ro havkajak klik her: Begynder havkajakkursus IPP2